Peggy & Jojjo

Alla inlägg den 1 juli 2013

Av Peggy Jojjo - 1 juli 2013 19:15

TIDEN INNAN SOLEXPONERING

 

Grunda med återfukting

Om du inte har för vana att smörja in din hy några dagar i veckan, så börja med det en veckan innan du ska lägga dig under solen, då en fuktig hy lättare absorberar solens strålar och bevarar färgen än en torr hy. Du gör din hy en tjänst och inte minst dig själv! Att gå från att aldrig smörja in sig till att ösa på så fort man får färg är lönlöst, det tar tid att återfukta huden, börja därför i tid! 

 

Peela kropp & ansikte

Genom att peela huden får du bort  död hud som ligger överst på huden. Var noga med att inte peela dagen innan eller samma dag som du utsätt för sol, då huden är lite extra känslig och det är lätt att du bränner dig. Tänk också på att använda en anpassad ansikts peeling, då ansiktet är extra känsligt. En kroppspeeling kan du antingen köpa i butik eller göra en egen hemma 

 

TIPS! Socker och olivolja man kan även tillsätta honung för en silkeslen känsla. 

 

TIDEN UNDER SOLEXPONERING

 

Solkräm, sololja, ingenting?

Du bör alltid alltid alltid smörja in dig med en riktig solkräm, ansikte som kropp, glöm inte att efter en tid i solen svettas/badar du bort en del av solkrämen så smörj in efter efter vad och varannan timme. Solkräm skyddar huden mot de skadliga UVA- och UVB-strålarna.

 

Många är girgiga och använder sololja för att bli brunare och för att det går snabbare, visst blir man brun, fort det går det och  faktum är att det finns vissa oljor som innehåller UVA- och UVB skydd. MEN, hur pass lång hållbarhet har din solbruna hud när du väl slutat sola? Kort! Oljan lägger sig som ett tjockt oljelager ovanpåhuden, så att när solens strålar når din hy får sig översta hudlaget en riktig booom och du blir brun superfort! Solstrålarna tar sig inte mkt längre än dom första m.m ner i hudan.. Så någon djupgående bränna blir näst intill omöjlig. Där med resulterar det i att du blir jätte brun (fort) men det mesta ligger på det översta hudlagret som snart enbart kommer bestå utav döda hudceller som faller bort...

 

Var istället smart och satsa på en djupgående bränna som du kan ha längre, var inte så girig! Om du verkligen vill bli super brun fort, sola sista dagen i olja men håll dig till kräm så mycket som möjligt. 

 

Att inte sola med någon solfaktor alls är inte särskilt smart, alla blir inte röda, fine, en det är inte enbart därför du smörja in dig utan för att du ska skydda din hud från dom skadliga strålarna. Du riskerar annars att få en oelastiskt hy och prickar av olika slag osv. Så smörj in dig om det är så att det är den lägsta siffran, just do it!  

 

TIPS! Välj en solskyddsfaktor som doftar gott (Hawaian Tropic) så blir insmörjningen roligare! Toppen! :)

 


TIDEN EFTER SOLEXPONERING

Återfukta huden
Solen, saltvatten, klorvatten m.m sliter på huden och gör huden extra torr. Därför bör du alltid, duscha av dig efter en dag i solen och smörja in dig med en fet hudkräm. Saltvatten torkar ut din hud mycket snabbare än klorvatten.

Peeling
Befinner du sig utomlands en längre tid, eller helt enkelt får tillfälle och njuta av svensk sol under en längre period kan det vara aktuellt att peela huden då och då, för att bli av med död hud. Peela dock aldrig på röd, eller känslig hud.

FÖR ER SOLTOKIGA SOM VILL ÅT DOM EXTRA TIPSEN
Jag är en riktig soldyrkare, och har provat mig fram till dom bästa knepen för en längre, djupare och mörkare bränna

Betakaroten tabletter - börjar på försommaren och forstätter sedan sommaren. Tabletterna förbereder huden inför solning, och när väl solningen är i gång så får jag en mörkare /djupare färg och bäst av allt den håller i en längre tid!

Beta Solar finns faktiskt att beställa här på Fitenssguru, en extremt bra produkt som ger stor skillnad på solbrännan och skyddar hyn för en liten pening (88kr)

http://fitnessguru.se/shop/olimp-beta-solar


Kallduschar - När jag väl har en riktig snygg bränna, undviker jag allt som gör huden lättare torkar ut, tex varvatten. Därför ducshar jag alltid ljummet! Undviker mot alla odds, bastu, och bubbelpool.

Återfuktning - Jag ser alltid till att börja smörja in huden en vecka innan jag ska utomlands, för väl på plats ha en stark och återfuktad hud. Därefter smörjer jag alltid in mig med en riktig fet kräm.

Framhäv brännan - Jag har alla sorters krämer man kan ha, och väljer någon efter tillfälle.. Men just när jag ska ut, eller bara vill framhäva min bränna lite extra så använder jag lotions med Shea smör som inte bara bevarar hudens elasticitet och gör den återfuktad, len och mjuk, utan ger huden en " oljig" look = fräsh, brun och slank = perfekt 10/10

Smörj in på fuktig hy - Direkt efter dusch, när huden är lite fuktig så passar det allra bäst att smörja in sig, huden kommer absorbera krämen förträffade bra!

 

Guide till olika typer utav krämer

Bodymilk - Den "lättaste" utav dom alla krämerna, är mer rining än en vanlig lotion, och innhåller inte lika mkt fett utan passar den som behöver lite fukt.

Bodycream - Mer trögflytande, och krämig, finns i olika varianter. Krämen innhåller oftast mer fett än milk.

Bodybutter - Passar bra på torr eller skadad hy, då den ofta är väldigt "smörig" och fet. 

BodySouffle - Super lätt, fluffig, väldigt lyxig! Super effektiv på lätt fukad hud (efter dusch)

 

Heart



/Johanna

Av Peggy Jojjo - 1 juli 2013 18:00

Haha, just nu är jag ju på Gotland och saknar det där hemma och så såklart. Och peggy med.. <3

 

Men om man ska ta helt allmänt, det där som liksom ligger och gnolar...

 

Det finns kompisar, gamla kompisar som jag önskar jag hade bättre kontakt med. <3

 



  


/Johanna



Av Peggy Jojjo - 1 juli 2013 15:00

Kolla YOHIO´s auto asså... Visst är den URSÖT?


Skulle såååå gärna vela ha den *suck*


Vad tycker ni, kommentera? <3



/Johanna

Av Peggy Jojjo - 1 juli 2013 12:00

När jag såg YOHIO första gången tänkte och sa jag bara "Asså eeewww.... Hur ser han ut? Jättesminkad och typ skitsmal". Haha, så gick jag typ runt och sa att jag hatade den där "japanpojken" och att det var helt fel att han hade gått vidare till finalen. Men sen efter typ några dagar så googlade jag honom lite i smyg, alla trodde ju att jag hatade honom. Jag kollade på massa, massa bilder, intervjuer och lyssnade på hans låtar hela tiden. Jag förstod att det här var hans grej och jag började faktiskt tycka han hade en helt underbar röst! Jag tyckte väl han var sådär, hade fortfarande lite svårt för utseéndet..

 

Sen hörde jag han sjunga "Himlen är oskyldigt blå" och då sprack det... Det var droppen lixom, haha. Tårarna bara sprutade, jag tyckte det var så himla vackert och seriöst, än idag så ryser jag när jag hör den fast jag lyssnat på den 10000000000000 ggr...

 

Där började jag verkligen tycka hans musik va grym. Sen såg jag på ett avsnitt av dokumentärserien, två avsnitt, tre avsnitt och jag längtade som bara den till nästa skulle släppas. Tills nästa gång jag skulle få se honom... Min drömprins. Jag började förstå att i Japan ser man lixom ut sådär, och jag fastnade totalt för hans ögon.

 

Berättade för alla att jag hade ändrat mig. haha, de tyckte nog jag var lite knäpp där...

 

Sen blev det att jag och Olivia lyssnade på honom verkligen 24/7 och nu ska vi på konsert. Helt sjukt... Och endå blir jag helt generad bara av och titta på honom... :)

 

Idag har jag ganska dåligt samvete över vad jag först tyckte om YOHIO, men nu är jag hans största fan, lovar. Man kan inte älska en människa mer..



Nutte då. <3


/Johanna

Av Peggy Jojjo - 1 juli 2013 07:45

@peggyjojjo


Följ oss vettja!


Om oss


Hej allihopa och jättevälkomna till vår lilla blogg!

Vi är två 12-åriga tjejer som bloggar om precis allt!

Hoppas ni gillar bloggen och lämna gärna en liten kommentar!

Peggy

 

 

Hej! Det är jag som är Olivia. Jag är 12 år och gillar att rida, baka och vara med Jojjo. Det är jag som rider Tjejen. <3

Jojjo

 

 

Hej! Det är jag som är Johanna.  Jag är 12 år och gillar djur, att vara med kompisar och att bada. Det är jag som tar hand om Lady. <3

Tjejen

 

Tjejen är ett sto på 16 år. 

Hon är pigg och ganska spänd i ridningen vilket håller på att övas bort. Tjejen är en väldigt försiktig ponny vilket mycket beror på att hon blivit misshadlad när hon var yngre så det är därför hon är ganska osäker och spännd.

Tjejen är väldigt lugn i stallet. Hennes favoritgodis är äpplen. 

Lady

   

 

Lady är en fin dam på 22 år som gillar allt och alla. Hon är väldigt snäll att ta hand om och i stallet. Lady äter orecis allting men hennes favortigodis är bananer. Helst ruttna.. xD

Lady är lite seg när man rider men hon är så snäll! Hon har gått juniorem i fälttävlan med sin förra ryttare.

Fråga oss?

13 besvarade frågor

Rösta!

Hur gamla är ni som läser vår blogg?
 0-5
 6-10
 11-15
 16-20
 21-25
 Äldre

Letar du efter något inlägg?

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Gästbok

Tidigare år

Det senaste vi skrev

Kategorier

Andras ^^

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards