Peggy & Jojjo

Alla inlägg den 7 april 2013

Av Peggy Jojjo - 7 april 2013 10:33

God morron, eller förmiddag alla! 


Förlåt för att jag inte har bloggat innan men de e ju så att mormor e här.... hehe, om jag nu kan skylla på de...... haha;) 


men idag så ska jag städa rumet och sen så ska jag va med en kompis... säger inte namnet.... sorry  men så är det ibland... hehe

Idag häner de ju typ inget speciellt men de kommer ändå inlägg.... kanske inga långa, eller jo om stallet igår;) 


men de kommer inte nu.... 


jaja de kommer mer inlägg senare så byeeeeee sålänge!!!!♥


 

Av Peggy Jojjo - 7 april 2013 10:00

Hästarna. De är så himla speiella, mysiga. Måga är snälla och många är tjuriga, man passar bäst ihop med olika beroende på hur man är. Som Olivia. Hon är väldigt bestämd när on rider, om hästen börjar snurra runt och sparka ryter hon och lår till hästen. Olivia är ochså väldigt bra på att lugna ner stressade hästar, vilket märks tydligt ibland på Tjejen. Guldstjärna! 


Medan jag, jag är väldigt försiktig och lugn av mig i sadeln. När vi ska skritta framåt så frågar jag lite, typ "har du lust att skritta lite?". Nu har jag ju Lady, världens snällase gamla dam. Men om jag skulle sitta upp på en unghäst, då skulle det inte gått. Det måste jag träna på. Bli mer bestämd, inte låta hästen bestämma. Tränar på det!


Man ska bli väldigt arg på hästen ibland. Typ som när Lady fryser fast i marken när vi rider ut, då hoppar jag av och leder henne en bit. Men då ska jag egentligen bli arg, slå till henne, vad som helst, så hon går fram. Men jag tror det kommer. ;)


Man tar ju ridning på olika sätt också. Alltså, hade jag siktat på att bli som Jan Brink eller Baryard, då hade jag letat efter en sån häst. Men jag rider för det är mysigt, kul och mycket varierande saker. Också är det såklart ett litet plus att ha Olivia med... ;) Jag vill ju såklart bli duktig och så, men just nu, nu så känner jag att Lady är perfekt för mig. För att hon är guld att rida på, både på fältet och rida ut, och jag kan liksom ha med henne på saker, som typ fälttävlan och så. Och det är såklart viktigt att dom är snälla i stallet också. :)


Men det är klart. Ibland känner man att hästen är negativ till allt, vägrar gå fram, eller vad det nu kan vara... Det är en väldigt känslomässig sport, ibland känner man för att låta hästen sringa iväg bara. Då kan det komma tårar, men så får man bita ihop och hoppa upp igen, så det känns bättre. ALLA ridpass kan inte gå bra! Men de som väl går bra... Den känslan är underbar! Efter ett riktigt bra träningspass i ridhuset, eller på en mysig uteritt, då triv jag som fisken i vattnet. När jag och Lady kommer överens, det tycker jag är viktigast. Jag bryr mig inte så mycket om det när som helst under ett ridpass går att fatta galopp från skritt, eller om hästen kan göra piaff. Utan kontakten, den är bäst! :)


Lady, som häst, är lat och ganska seg. Om man vill få fram henne under en ritt får man passa på på vägen hem, haha... Så jag får träna mycket på att vara snabb i skänklarna, jag rider med spö och jag måste RIDA hel tiden annars stannar LAdy. Liten bestämd gammal tant, men sååå snäll! ♥


Och när man rider Tjejen får man träna mer på att håla sig lugn, nerver av stål, och prata ugnande. Det måste se ganska roligt ut när jag och Olivia rider ut och jag skänklar som en galning, och Olivia typ håller igen allt vad hon kan... Haha. ;)


Men våra små ponnysar är bäst! De är alltid glada och njuter av att bli ompysslade. När vi rider är öronen i stort sett altid framåt. Roligt, roligt!


Så hästarna och ridningen betyder väldigt mycket för mig. ♥



 

Av Peggy Jojjo - 7 april 2013 09:29

Hej bloggen!

Först och främst, sorry får att jag inte bloggade igår kväll men ni vet ju varför. ;)

Sitter just nu hos mormor och har nyss ätit frukost, rostat bröd med nutella, mums! :)

 

Idag blir det vara hemma, städa lite, blogga, ta det lugnt och vi ska kanske börja med att måla om mitt skrivbord. Vitt ska det vara, som allt annat i mitt rum, haha! Älskar när det är ljust och fint. ;)

Kommer nog bli jättebra iallafall, ska fota när det är klart såklart! Får se om bilderna kommer upp idag... Beror ju på, det blir kanske inte färdigt idag. :)

 

I eftermiddag hade jag faktiskt tänkt och ta och försöka baka något, får se hur det blir... Isåfall kommer det bilder på det med! Och kanske något litet recept... ;)

 

Ikväll är det ju Ponnyakuten! Kom på det nyss, haha, och blev lite överlycklig. :D

Denna säsongen är ju lätt bäst hitills, deltagarna, hästarna, upplägget... Allt! I <3 PA ♥

Så det blir väl att titta på det... Och sen ska jag väl packa ihop min väska och så inför imorgon. Efter det blir det antagligen lite tv till... :)

 

Kommer nog att blogga mycket idag. Ska försöka klämma in ett inlägg om mina åsikter om något... Vet inte riktigt vad, haha, men det löser sg nog. ;)

 

Ska inte till stallet idag, ska inte dit förrän tisdag igen. Lite tråkigt, men man kan ju inte vara där vaje dag. ;)

 

Nä nu ska jag nog läsa lite håkanbråkan böcker, hahaha, så vi ses senare!

 

photo edited for free at <a href=www.pizap.com" />


(Kanske inte den bästa bilden... Haha men något iallafall. ;))

 

 

Om oss


Hej allihopa och jättevälkomna till vår lilla blogg!

Vi är två 12-åriga tjejer som bloggar om precis allt!

Hoppas ni gillar bloggen och lämna gärna en liten kommentar!

Peggy

 

 

Hej! Det är jag som är Olivia. Jag är 12 år och gillar att rida, baka och vara med Jojjo. Det är jag som rider Tjejen. <3

Jojjo

 

 

Hej! Det är jag som är Johanna.  Jag är 12 år och gillar djur, att vara med kompisar och att bada. Det är jag som tar hand om Lady. <3

Tjejen

 

Tjejen är ett sto på 16 år. 

Hon är pigg och ganska spänd i ridningen vilket håller på att övas bort. Tjejen är en väldigt försiktig ponny vilket mycket beror på att hon blivit misshadlad när hon var yngre så det är därför hon är ganska osäker och spännd.

Tjejen är väldigt lugn i stallet. Hennes favoritgodis är äpplen. 

Lady

   

 

Lady är en fin dam på 22 år som gillar allt och alla. Hon är väldigt snäll att ta hand om och i stallet. Lady äter orecis allting men hennes favortigodis är bananer. Helst ruttna.. xD

Lady är lite seg när man rider men hon är så snäll! Hon har gått juniorem i fälttävlan med sin förra ryttare.

Fråga oss?

13 besvarade frågor

Rösta!

Hur gamla är ni som läser vår blogg?
 0-5
 6-10
 11-15
 16-20
 21-25
 Äldre

Letar du efter något inlägg?

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Gästbok

Tidigare år

Det senaste vi skrev

Kategorier

Andras ^^

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards